Waar ga je naar toe als je sterft?

Waar ga je naartoe als je sterft?

Door Arie de Paauw

‘En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,’ Hebreeën‬ ‭9:27‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Hebreeën 9:11-28 HSV

Ook te beluisteren op Podbean: Opfrisser, de PodcastWaar ga je naartoe als je sterft?

De Tweede vraag die we de mensen stellen vinden velen nogal confronterend. Maar dat vinden de mensen, met wie je spreekt niet! Hij luidt: Ik wil je graag een korte maar belangrijke vraag stellen. Als jij nu binnen een seconde zou sterven, zou je dan zeker weten, zonder enige
twijfel, dat je naar de hemel gaat? 
Het maakt hen bewust van de eindigheid van het leven en of ze daar op voorbereid zijn

De basis is de tekst uit Hebr.9:27, onze dagtekst. Ik refereer daar dan ook door te zeggen dat iedereen sterft, vroeg of laat. Ook relativeer ik het, door er aan te voegen dat ik het niet hoop dat het gebeurt, omdat ze er nog fris en fruitig uitzien:-) Dat doe ik bij jonge mensen, maar ook bij hen die al op leeftijd zijn. Humor verzacht de boodschap niet, onderstreep die juist, maar haalt de schrik eraf. 

En het is een feit, dat we eens voor God zullen komen te staan. En dan worden we niet geoordeeld naar onze werken, zoals zoveel mensen denken en ook antwoorden op die vraag. Maar door Gods genade en hoe we met het aanbod daarvan, door de Here Jezus, zijn omgegaan. Daar kijken we morgen naar, hoe we dan verder gaan.

Het enig ‘juiste’ antwoord is dat men dat weet, omdat ze een kind van God zijn, Jezus als Redder en Verlosser hebben aangenomen en er daardoor geen veroordeling meer in hen is, omdat ze in Christus Jezus zijn (Rom.8:1) Maar als ze dat niet weten, ondanks misschien dat ze naar de kerk gaan, gaan we verder. Want naar de kerk gaan maakt nog niet dat je bent gered, noch het feit dat je ouders geloofden of je grootouders. Dat die voor hen bidden of gebeden hebben, maakt het wel makkelijker om de ‘vangst’ binnen te halen. Want, zegt Lee E Thomas: ‘Niemand kan worden gered, tenzij er iemand voor hem bidt’ Gebed is zo belangrijk

En nogmaals, deze vraag schrikt de mensen niet af. Iedereen beantwoordt hem serieus, of met een kwinkslag, maar toont het hart. En we horen het zo vaak, als er een bekende Nederlander is overleden, dat hij dan wel in de hemel zal zijn, of op een wolk zal zitten of naar ons beneden kijken. Terwijl ze zich nog nooit met God of gebod hebben bezig gehouden. Er zijn zoveel misvattingen over het toegang verkrijgen tot het eeuwige leven

En Nee, dit is geen hel en verdoemenis preekje, het is het mensen bewust maken van hun situatie en en klaar maken om hun Schepper te ontmoeten. Hoe we dan verder gaan, gaan we morgen zien.

Gebed: Ja, Heer, dit is misschien niet zo’n makkelijke vraag, die we de mensen zullen stellen, en zeker confronterend, maar ik bid dat het hen de ogen en het hart zal openen om de boodschap van redding, het evangelie van Jezus Christus te ontvangen 

Deze Opfrisser maakt deel uit van een serie die heet: zielen winnen en is gebaseerd op het Evangelie Zielenwinnend Script van Dr. Rodney Howard Browne

13-04-2022