Iedereen heeft gezondigd

Iedereen heeft gezondigd

Door Arie de Paauw

‘Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,’
‭‭Romeinen‬ ‭3:23‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Romeinen 3:9-24 HSV

Ook te beluisteren op Podbean: Opfrisser, de PodcastIedereen heeft gezondigd

Wanneer mensen niet zeker weten dat ze zijn gered en naar de hemel gaan als ze sterven, of juist dat ze denken dat ze het verdienen, omdat ze zulke goede dingen doen, vragen we hen of we iets uit de Bijbel mogen delen en dan beginnen we met deze tekst: dat alle mensen hebben gezondigd, iedereen dus, ook wijzelf, en zonden dat zijn de dingen, die je liever niet op facebook of insta zet. 

Het gekke is, dat, alhoewel ze daarvoor nog dachten dat ze naar de hemel zouden gaan, ze nu be-amen wat je zegt, de Heilige Geest is ze al aan het overtuigen van zonde… En het andere mooie is, is dat we naast deze mensen komen staan, als we verklaren zelf ook zondaar te zijn en fouten te maken. Want zodra je je boven mensen verheft gaat het mis!

En het gevolg van die zonde is dat we gescheiden zijn van God, we kunnen niet zomaar ff binnenstappen bij een Heilige God. Want heiligheid en zonden zijn de tegenpolen van een magneet 🧲, die stoten elkaar af. Terwijl God juist wil dat we in Zijn tegenwoordigheid zijn, dicht bij Hem en Hij in ons

De Naardense vertaling gebruikt het woordje ‘verstoken’ en zoiets staat er ook in de grondtekst. En een mens is nu eenmaal geschapen naar Gods beeld en om een relatie met Hem te hebben. In ons zit een gat, door de zonde en we kunnen dat niet opvullen met seks, drugs of Rock ‘n’ Roll, maar alleen God past daarin. Kerkvader Augustinus zei: ‘Ons hart kent geen rust tot het rust vindt in U.'

Maar ook religie, het doen van geboden en verboden nalaten, met angst voor straf, vult dat gat niet. Zovelen, die ‘s zondags in de kerk zitten horen niet het ware evangelie van genade, maar wordt verteld dat ze uitverkoren moeten zijn en er wordt geen liefde, maar angst gepreekt. Maar dat is niet wat de Bijbel zegt. Deze mensen zijn bang om Jezus aan te nemen, omdat ze dan met een ‘ingebeelde hemel, naar de hel’ zouden gaan. Hoe jammer is dat, want ze gaan, ondanks alle goede bedoelingen, ook verloren… en de enige zonde, die ons uit de hemel houdt, is de zonde van ongeloof…

Morgen gaan we kijken wat het loon van de zonde is, maar dit maakt de mens al nieuwsgierig

Gebed: Wat is het toch vreselijk dat mensen Uw nabijheid moeten ontberen, dat ze er verstoken van zijn, zonder het vaak te weten, of het juist niet durven aan te nemen. Wat een geweldige boodschap mogen we ze dan vertellen, dat er redding is, voor een ieder, die gelooft!

Deze Opfrisser maakt deel uit van een serie die heet: zielen winnen en is gebaseerd op het Evangelie Zielenwinnend Script van Dr. Rodney Howard Browne

14-04-2022