Meteen aan de Grote Opdracht

‘En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.’ Markus‬ ‭16:15‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Markus 16:15-20 HSV

Ook te beluisteren op Podbean: Opfrisser, de podcastMeteen aan de Grote Opdracht

Geef me passie voor de mensen, die U nog niet kennen, honger naar de dingen van God, vrijmoedigheid om het evangelie van Jezus Christus door te geven

Het laatste gebed in het gebed om redding is dat om gebruikt te worden voor de Grote Opdracht: ‘Ga de wereld in en predik het evangelie aan alle schepselen.’ Niet nodig om zelf gered te worden maar wel weer om anderen te redden. En pasbekeerden zijn vaak de beste evangelisten. Op de een of andere manier zijn we erin geslaagd dat binnen een jaar, of sneller, van hen af te nemen…

Dat komt omdat we, met elkaar, zo’n verkeerd beeld hebben van wat getuigen met mensen doet. Wanneer iemand, die pas bekeerd is, in al zijn enthousiasme, niet meer kan zwijgen over waar zijn hart vol van is, dan proberen we hen te temperen: ‘doe maar rustig aan, leer eerst maar eens wat meer uit de bijbel’ En natuurlijk is dat nodig, maar dat mag nooit ten koste gaan van het brengen van de boodschap en het getuigen. 

Vervolgens trekken we hen weg uit hun ‘speer of influence’ omdat we bang zijn dat ze terugvallen. Maar als je echt een aanraking van Jezus hebt gehad kan je toch niet meer terugvallen? En natuurlijk is er een gevaar, de tegenstander zit ook niet stil, maar wie kan die gasten dan bereiken, beter iemand die uit hetzelfde milieu komt, toch?

Of moeten het eerst ‘nette’ kerkmensen worden, die in het gareel lopen en nooit meer getuigenis afleggen van de hoop, die in hen is? Nee, laat ze los, maar bid voor ze, begeleid ze, leid ze op en laat ze hun vrienden meenemen naar je nieuwe gelovers groep, zodat die ook gered kunnen worden! 

Daarom is het gebed, dat we gisteren behandelden, over de Heilige Geest zo belangrijk, want als Hij ons vult en we ons door hem laten leiden, zullen we gaan getuigen in Zijn kracht. Daarom is het goed om dit laatst gebed ook regelmatig zelf te bidden. Want de wereld wacht op ons, er zijn er nog genoeg te winnen. Wij zijn gered om te redden, vergeet dat nooit!

Gebed: Ja, Heer, ik bid dat gewoon meeGeef me passie voor de mensen, die U nog niet kennen, honger naar de dingen van God, vrijmoedigheid om het evangelie van Jezus Christus door te geven. Gebruik me, Heer, vandaag, door Uw Heilige Geest. Amen

Deze Opfrisser maakt deel uit van een serie die heet: zielen winnen en is gebaseerd op het Evangelie Zielenwinnend Script van Dr. Rodney Howard Browne

29-04-2022