Deuren Openen

Opfrisser

Deuren openen

Arie de Paauw

mei 20

‘En een engel van de Heere sprak tot Filippus en zei: Sta op en ga naar het zuiden, de weg op die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, die eenzaam is.’Handelingen‬ ‭8:26‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Handelingen 8:26-40 HSV

Ook te beluisteren op Podbean: Opfrisser, de podcast: Deuren openen

De vierde letter is de letter D van Deuren, die geopend worden, zoals we lezen in Openbaring 3:8a: ‘Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, 

We kozen ook voor het verhaal van Filippus, die midden uit een geweldige opwekking werd gerukt, waar wonderen gebeurden, mensen werden genezen en bevrijd, zich bekeerden en gedoopt werden, zowel in water als in de Heilige Geest, om op een eenzame weg te gaan staan waar 1 persoon langs komt, de minister van financiën van de Koningin van Ethiopië. Wat zonde zouden we zeggen, maar die ontmoeting had impact. Volgens de overlevering is hij degene geweest die het evangelie daar heeft gebracht en waar er tot op de huidige dag nog christenen te vinden zijn.

We vragen dus eigenlijk of God agenda’s wil overnemen en goddelijke afspraken, ontmoetingen zal regelen. Zo vaak hebben we het tijdens evangelisatie-acties al meegemaakt dat mensen waren op een plek, die ze niet gepland hadden, of verkeerd reden, zoals de man, die ik onlangs, op zijn scootmobiel tot Jezus mocht leiden. Hij draaide om en reed zo in mijn armen. En…hij had een moeder, die voor hem bad, inmiddels overleden, maar gebed is onbeperkt houdbaar!

Of die vrouw, tijdens de outreach van Power en Love met Todd White, waar ik aan meedeed, samen met Sander en Marjolein. Ze was op zoek naar een nieuwe Blokker, die daar geopend zou zijn, maar die ze niet kon vinden. Normaal komt ze nooit in die wijk, maar die dag…, werd ze een kind van God!

Dat bidden we dus dat God deuren gaat openen, zodat ze in contact komen met mensen, vol van de Heilige Geest, die zich het evangelie niet schamen en vrijmoedig zijn, die wijsheid hebben ontvangen, want wie wijs is wint zielen, zegt Spreuken(11:30), die doorzettingsvermogen hebben, niet na 1 keer opgeven en barmhartig zijn, bewogen met iedere ziel, die nog niet gered is en die het uitgeroepen hebben naar God en daardoor Goddelijk inzicht hebben gekregen (Jer. 33:3) en mijn gebed is dan altijd weer dat ik de verhoring zal zijn van dit gebed van iemand anders. Want ik wil beschikbaar zijn

Als we dit gaan bidden komen er bijzondere ontmoetingen. ‘Toevallig’, want toeval is God incognito. Hij regelt, Hij arrangeert, Hij heeft de leiding. En het enige wat wij hoeven te doen is bidden en erbij staan en ernaar kijken hoe ons gebed wordt verhoord. Spannend? Wie heeft er verzonnen dat geloven saai is? Heb ik nog nooit meegemaakt.

Gebed: Ja Heer, ik bid dat U deuren opent, die niemand sluiten kan, dat er door U geregisseerde ontmoetingen gaan plaatsvinden, waar wij verbaasd over zullen staan en de personen, voor wie wij bidden nog meer. U rukte Filippus weg uit de opwekking in Samaria, voor die ene. Ik wil zelf ook beschikbaar zijn om de verhoring van iemands gebed te zijn. Hier ben ik, Here, gebruik mij!

Deze serie heet Wapens in de geestelijke strijd en is gebaseerd op het gratis boekje Doeltreffend Bidden voor Verloren Mensen van Lee E. Thomas

20-05-2022