Bolwerken slechten, schansen neerhalen

Site logo image Opfrisser

Bolwerken slechten, schansen neerhalen

Arie de Paauw

jun 2

‘De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken. Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus,’
‭‭2 Korinthe‬ ‭10:4-5‬ ‭HSV‬‬

Lezen: 2 Korinthe 10:1-6 HSV

Ook te beluisteren op Podbean: Opfrisser, de podcast:Bolwerken slechten, schansen neerhalen

Dat we voor de derde dag op rij dezelfde passage aanhalen laat zien hoe belangrijk onze, niet vleselijke, wapens zijn. En niet alleen belangrijk, maar ook krachtig door God. Maar dan moeten we ze wel gebruiken. Maar hoe dan?

Eerst moeten we dan eens kijken wat bolwerken zijn

Een bolwerk was dus een gebouw opgebouwd om iets, meestal een stad, te verdedigen. Zonder dat je dat ‘geslecht’ had, kwam je de stad niet binnen. Ook de hoogte, of schans, waar onze tekst van spreekt was zo’n verdedigingswerk. Als je die niet had afgebroken kwam je onmogelijk de stad in. In veel plaatsen kom je die namen nog in het straatbeeld tegen.

Paulus vergelijkt dus het hart van een mens met een stad en de bolwerkend en hoogten als verdedigingswerken, die ervoor zorgen dat een persoon niet tot geloof kan komen, tenzij die worden vernietigd. Onze gebeden zijn de bommenwerpers, die bommen loslaten op die bolwerken en hoogten, opdat die dus vernietigd worden en de ‘stad’ kan worden ingenomen, de grondtroepen, zij die het evangelie verkondigen, er kunnen binnentrekken. Snap je nu dat er wordt gezegd dat niemand kan worden gered, tenzij er voor hem (of haar) wordt gebeden?

Opnieuw zien we dat onze, hardop uitgesproken, woorden kracht hebben. In het gebed dat we bidden voor hen, die God op ons hart heeft gelegd! Wat we nodig hebben, als we al niet zien wat die bolwerken zijn, is openbaring van de Heilige Geest. Vraag Hem om je te binnen te brengen wat de bepaalde bolwerken zijn. Wat bijbels voorbeelden: de rijke jongeling; hij wilde veel doen, maar zijn bolwerk was zijn rijkdom, dat wilde hij niet opgeven. En de Samaritaanse vrouw bij de put was een mannenverslindster, dus wellicht was lust of macht haar bolwerk. Jezus kon dat wel slechten, door een woord van kennis en zij, en het hele dorp, kwam tot geloof!

Wanneer we zo ten strijde trekken, gewapend met woorden van kennis, geopenbaard door de Geest, met de wapens die we hebben, krachtig door God, gaan we zien dat die bolwerken geslecht worden, de hoogten van redeneringen om gaan vallen en we zielen gewonnen zien worden voor Jezus 

Zo vaak kwamen we erachter, dat de mensen, die we de afgelopen jaren tot Jezus hebben kunnen leiden, een biddende oma, opa, Vader, moeder of tante e.d. hadden en dat is beslist geen toeval!

Gebed: Ik bid U, Heilige Geest van God voor de openbaring van de bolwerken en hoogten waar degenen(n) voor wie ik bid worden belemmerd om tot geloof te komen. Dank U wel, dat U mij dit gaat laten zien! Amen

Deze serie heet Wapens in de geestelijke strijd en is gebaseerd op het gratis boekje Doeltreffend Bidden voor Verloren Mensen van Lee E. Thomas

03-06-2022