Voorwaarden

Voorwaarden

Arie de Paauw

jun 8

‘En op de laatste, de grote dag van het feest, stond Jezus daar en riep: Als iemand dorst heeft, laat hij tot Mij komen en drinken.’
‭‭Johannes‬ ‭7:37‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Johannes 7:31-44 HSV

Ook te beluisteren op Podbean: Opfrisser, de podcastVoorwaarde

Vol van de Geest zijn, prachtig, maar hoe word je het? Onze tekst laat drie voorwaarden zien, zonder die voorwaarden gaat het niet lukken

Maar eerst nog iets over dat roepen van Jezus. Het was het Loofhuttenfeest, het feest waarin de Joden gedenken dat ze 40 jaar in tenten in de woestijn zijn geweest, op doortocht naar het Beloofde Land, Kanaän. Elke dag van het feest haalde een priester na de morgenoffers, omringd door het volk, met een gouden kruik water uit de vijver van Siloam (vgl. Joh.9:7). Onder gejuich en muziek werd dit naar het altaar gebracht, terwijl het volk de woorden van Jes.12:3reciteerde: ‘dan zult gij met vreugde water scheppen uit de bronnen des heils’. 

Na één rondgang om het altaar en op de zevende dag zelfs na zeven rondgangen, werd dat water uitgegoten aan de westzijde van het brandofferaltaar, vanwaar het via een buis naar de tempelbeek Kidron stroomde (vgl. Joh.18:1), terwijl de tempelzangers met het volk o.a. Ps.118:25 zongen: ‘Och Here, geef toch heil!’ Dit alles symboliseerde als herinnering het water dat God tijdens de woestijnreis uit de steenrots deed stromen (Ex.17:6Num.20:8-11) en als verwachting de stromen van heil die door de Messias gegeven zouden worden (vgl. Eze.47:1Zach.14:8).(bron: Studiebijbel)

Maar goed, nu naar die voorwaarden. De eerste is dorst hebben. We moeten echt een verlangen hebben naar (meer van) Gods Geest. Psalm 42 zegt het zo: zoals een hert naar water smacht. Als je smacht heb je niet een beetje dorst, maar dan ben je uitgeput. Dat is wat Jezus bedoelt in de bergrede, als Hij het heeft over armen van geest, dan weet je dat je het zelf niet kunt, maar zo ontzettend Gods Geest, de Helper, nodig hebt.

En als je dan zo’n dorst hebt, dan heb je er ook alles voor over. Maar Jezus zegt dat je alleen maar hoeft te komen. Bij Hem natuurlijk, want Hij alleen, zegt Johannes de Doper, is de doper met de Heilige Geest. Dus als er een oproep gedaan wordt, moet je gewoon gaan en niet wachten of denken dat God het ook wel op jouw plaats kan geven. Nee, kom in actie, laat zien dat je dorstig bent!

En als je bij Hem bent, mag je drinken, gewoon slurpen, zoveel als je kunt hebben, totdat het langs je kin druipt, op je kleren, bij wijze van spreken, ongegeneerd. Pak wat je pakken kunt, want Hij geeft de Geest niet met mate. En ontvang, met open armen en zie wat Hij in je doet 

Gebed: Ja, Heer, ik heb dorst, ik ben ten eind raad, ik besef dat ik niet zonder Uw Heilige Geest kan, ik heb dorst en ik kom tot U en ik drink tot overlopens toe, meer Heer, meer!

Deze serie heet Vol van de Geest

Reactie
Like
08-06-2022