Wonderen verteller

Wonderen verteller

 

Wonderen verteller

Door Arie de Paauw

‘Ik zal de HEERE loven met heel mijn hart, ik zal al Uw wonderen vertellen.’

Psalm 9:2 HSV

Lezen: Psalm 9

Als je de hele Psalm leest, wat ik wel aanraad, dan zie je dat het eerste gedeelte bestaat uit de oproep om God om de daden, die later worden beschreven, te prijzen, maar dat het overgaat in een smeekbeden hulp. Daarom zijn de Psalmen ook zo mooi, ze zijn reëel, passen in ieders situatie van alle dag. Want het leven, ook niet van een gelovige, is niet altijd rozengeur en maneschijn. Alleen het verschil is, dat wij (een) God hebben, Die zich met ons moeit, Die voor ons zorgt en Die ons in alles wil helpen.

Daarom begint deze Psalm ook met de oproep om Hem te loven met ons hele hart. Met alles wat in ons is. Het hart in de Bijbel neemt een belangrijke plaats in. Spreuken roept ons op om het te bewaren boven alles, God wil zelf ons hart, hoewel het arglistig is en vaak de put van allerlei troebele dingen. Daarom belooft Hij ons ook een nieuw hart in ons binnenste te geven, als we tot geloof komen.

Maar met je hele hart Hem loven betekent dus dat je dat in alle omstandigheden kan doen. Ook als het, zoals hier bij David, ff niet mee zit. We zijn dan zo gauw geneigd om het koppie te laten hangen en het bijltje erbij neer te gooien. Maar als we dan de moed opbrengen om een lofoffer, want dat is het dan, te brengen, dan zien we dat het probleem er nog steeds wel is, maar niet meer onoverkomelijk, omdat we het, samen met Hem te lijf gaan. Dan zijn juist de wonderen die Hij in het verleden gedaan heeft, in het algemeen, maar voor onszelf in het bijzonder, de reden om Hem ook in de toekomst te vertrouwen. De Imperials zongen vroeger een lied met de tekst (vrij vertaald) dat Hij ons niet heeft leren zwemmen om ons te laten verdrinken. (He didn't teach us to swim, to let us drawn) en dat is waar. God is en blijft een God van wonderen en op ons geloof is niets meer onmogelijk. Die belofte hebben we van de Here Jezus Zelf ontvangen, dus daar mogen we op gaan staan en Hem er zelfs aan houden. Dat klinkt brutaal, maar dat is het niet. Het is in de relatie van Kind tot de Vader, wat U belooft zult U doen. Dat noemt men vaak claimen, maar het is vragen waar je, uit genade, recht op hebt. Dan ga je dingen zien veranderen, situaties keren, omdat God er in komt en je zult verbaasd staan wat ons gebed allemaal vermag. En dan heb je weer een reden om Hem groot te maken en dat aan anderen te vertellen! Dan word je vanzelf een wonderen verteller!

21-11-2018