Linker-en rechterhand

Linker-en rechterhand

Linker- en rechterhand

Door Arie de Paauw

‘zodat uw liefdegave in het verborgene zal zijn; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.’

‭‭Mattheüs‬ ‭6:4‬ ‭HSV‬‬

Lezen: Mat.6:1-4

Geven is goed, ook hierin mogen we op de Here Jezus en op de Here God gaan lijken, God gaf Zijn Zoon, uit liefde voor ons en Jezus gaf Zijn leven, in onze plaats. God is een gevende God. Maar wat we niet moeten doen is prat gaan op wat we geven. Dat moet in het geheim zijn. Nu valt dat tegenwoordig niet mee, zeker niet als je het ook nog eens van de belasting wil aftrekken -). Dan moeten we dus maar vertrouwen op de discretie van degene in de kerk, die de giften boekt, en dat moet ook!

Want het feit dat men vroeger in de kerk een mooie plaats had, omdat men grote giften gaf, de adel zat apart, is in strijd met deze tekst. Of je nu (veel) geeft of niet, voor God zijn we allemaal gelijk. Hij heeft geen lievelingetjes, wij zijn allemaal Zijn lievelingen, omdat Hij zo geweldig veel van ons houdt.

Wat Hij wel doet is het ons in het openbaar vergelden. Mensen kunnen dus zien dat we onder Gods zegen leven, omdat we gevers zijn. En als we zo geven dat iedereen het ziet, dan gaat het om de eer van mensen en dan heb je de beloning al. Maar als je dat in het verborgenere doet, zodat niemand het ziet, dan komt de beloning van de Vader Zelf en geloof me, die is veel meer waard!

Laten we gul zijn in ons geven aan de kerk, aan goede doelen, aan de armen, maar laat het dan zo zijn dat niemand het ziet. Dat is de enige tijd dat we duikboot christenen moeten zijn, de rest mogen we het uitschallen!

—————————————————-—————————————————————

* Vanaf a.s. vrijdag 10 weken lang te horen op https://www.grootnieuwsradio.nl/ op vrijdagavond van 22-22:30u, in het programma Op weg met de Bijbel

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

05-12-2018