Bidden naar Zijn wil

Bidden naar Zijn wil

Bidden naar Zijn wil

Door Arie de Paauw

 

‘En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.’

1 Johannes 5:14 HSV

Lezen: 1Joh.5:14-21

Bidden naar Zijn wil, dat is niet alleen dat we bidden overeenkomstig Zijn wil, maar ook hoe Hij het wil. In het onderwijs van de Here Jezus heeft Hij ons een aantal sleutels aangereikt, die belangrijk zijn bij de verhoring van onze gebeden:

  1. Het moet gebeuren in geloof (Mar.11:24)
  1. in de naam van Jezus (Joh.14:1415:16).
  1. We moeten in Christus zijn en blijven (Joh.15:7)
  1. anderen vergeven hebben (Mar.11:25).
  1. Het moet ook gepaard gaan met gehoorzaamheid (1Joh.3:22, het doen van de geboden) en
  1. niet op een manier waarin de zelfzucht tot uiting komt (Jak.4:3).
  1. Niet iedereen bidt als zodanig, d.w.z. bidden naar Gods wil (1Joh.2:17).

Dat is allemaal een reden waarom we soms kampen met onverhoorde gebeden. Daar komt dan inderdaad nog bij dat wanneer we bidden, we dat in overeenstemming met Zijn wil moeten doen. Dat vereist ook een stukje bijbelkennis - of studie, want alleen uit Zijn Woord kunnen we Zijn wil weten.

Wat we weten is dat Hij niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat, daarom is bidden voor verloren zielen altijd bidden naar Zijn wil. Ons gratis boekje 'Doeltreffend Bidden voor Verloren mensen' wat je hier kunt bestellen, kan je daarbij helpen.

Toch blijft gebed iets mysterieus. De Here Jezus zegt dat we God niet hoeven te informeren, omdat Hij al weet wat we nodig hebben, voordat we Hem dat vragen. Toch wil Hij gebeden zijn. Gebed is zo ontzettend belangrijk. Niets voor niets bracht de Here Jezus nachten door in gebed

Maar ook de kracht van gezamenlijk gebed wordt zo onderschat. Bezoek de gemeente-bidstonden, want die zijn de motor van je kerk. Kijk of je mee kunt doen in de week van gebed, ergens in je woonplaats, maar bid. Want onze tegenstander heeft er zo'n hekel aan, daarom alleen al zouden we meer en meer gezamenlijk moeten bidden, omdat het de weg baant voor Gods Koninkrijk, tezamen met verootmoediging. (2Kron.7:14) want is dat de reden dat we nog steeds geen Opwekking hebben, omdat we niet bidden?

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Gert Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

09-01-2019