Verwachten

Verwachten

 

Verwachten

Door Arie de Paauw

‘Ik verwacht de HEERE, mijn ziel verwacht Hem en ik hoop op Zijn woord.’

Psalm 130:5 HSV

Lezen: Psalm 130

Wat is het toch geweldig, als we het met de dichter van deze mooie, korte psalm mee kunnen zingen. Dat we het van de HERE, JHWH verwachten en dus van niemand anders. Helaas is dat vaak mooi gezegd, maar wijst de praktijk anders uit. Want we verwachten wel dingen van anderen: goedkeuring, hulp, waardering en als dat uitblijft zijn we ernstig teleurgesteld en worden we er depri van. Maar de dichter van deze Psalm wist het, ik heb van niemand anders eigenlijk iets te verwachten dan van Hem alleen. Hij kende Gods genade (vers 3) en wist van Zijn grenzeloze liefde. Dat is ook de reden dat we het van God kunnen verwachten, omdat Hij van ons houdt. 'Ook van mij?' Denk je misschien, ja, juist van jou. Als je de enige op aarde was geweest dan nog had Hij Zijn Zoon gezonden om jou te redden!

Mooi is ook dat de dichter refereert aan het hopen op Zijn Woord. Maar dan moeten we het wel kennen, zoals zo mooi op het bijgevoegde plaatje staat (met dank aan bible.com)

Want dat is zo belangrijk , want daarin staan Gods beloften voor ons.

Je hoort wel eens mensen een gebed bidden wat zo nutteloos is, omdat God het allang heeft beloofd. 'Here wilt U bij ons zijn? Jezus heeft gezegd: Ik ben met u, alle dagen, dus ook vandaag. 'Here, wilt U ons hart openen?' Dat kan de Here niet, Hij is geen inbreker, dat moeten we zelf doen!

Als we Gods beloften kennen, dan gaan we die proclameren in moeilijke situaties, dan gaan we staan op de beloften, maar dan vergeten we ook de voorwaarden niet.....

Vandaag mogen we er weer tegenaan, in welke omstandigheden jij je ook bevindt. en als we het van Hem verwachten, komen we niet bedrogen uit. Zeker weten!

Ik blijf den Heer' verwachten;
Mijn ziel wacht ongestoord;
Ik hoop, in al mijn klachten,
Op Zijn onfeilbaar woord;
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
Wacht sterker op den Heer',
Dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Gert Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

12-01-2019