Zalig

zalig

Zalig

Door Arie de Paauw

Welzalig is hij van wie de overtreding vergeven, van wie de zonde bedekt is. -- Psalmen 32:1 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 32

Wat een mooie Psalm, vandaag. Hij begint met een zogenaamde zaligspreking. Gelukkig, rijk gezegend, heerlijk, welzalig is de mens van wie de overtreding vergeven en de zonde bedekt is. Hier zien we meteen dat het nog in het Oude Testament is, waar het bloed van de dieren, die geslacht werden, de zonden bedekte. Maar nog meer gelukkig zijn wij, wiens zonden zijn afgewassen, schoongewassen door het bloed van de Here Jezus. En ik zeg altijd, als ik mensen tot de Heer heb geleid, daar vinden de gasten van CSI geen spoortje meer van terug.

Nu staat deze tekst wel in het teken van het belijden van je zonden. En ja, we weten dat, toen de Here Jezus stierf en Hij uitriep dat het volbracht was, Hij God met de wereld verzoende en de mensen hun zonden niet toerekende. De enige zonde die je uit de hemel houdt is dus dat je niet in Jezus als je Redder en Verlosser gelooft...

Dus in feite zijn alle mensen al vergeven. Waarom moet je dan nog je zonden belijden?

1 Joh 1:9 zegt.: ‘Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.’

En daarom is het dus belangrijk, niet alleen dat wij weten dat het tussen God en ons in orde is, maar dat het ook bekend is in de hemelse gewesten. Daarom zijn beleden zonden, vergeven zonden en kan niets of niemand ons er meer op aanklagen, al probeert de duivel en zijn trawanten dat altijd wel, vaak nog geholpen door onze mede broeders en zusters....

Maar onze zonden zijn schoongewassen, in de diepste zee geworpen. Geen vrijbrief om er maar op los te zondigen, maar juist de motivatie om, in de kracht van de Heilige Geest, te leven naar Zijn wil. En als we dan toch weer struikelen, wij hebben een voorspraak bij de Vader en het bloed van Jezus, Zijn Zoon, reinigt ons van al onze zonden. Tof, he?

 

 

 

 

—————————————————-—————————————————————

* Luister je a.s. Vrijdagavond ook weer naar ‘Op weg met de Bijbel, op Groot Nieuw Radio van 22u tot 22:30 met Carola Veldhuizen en ondergetekende?

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan op opfrisser.7wees@gmail.com

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

09-02-2019