Eeuwig leven

Eeuwig leven

Eeuwig leven

Door Arie de Paauw

En dit is de belofte die Hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. -- 1 Johannes 2:25 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1 Joh.2:24-29

Als het geen Pasen zou zijn geweest, als Jezus niet zou zijn opgestaan, dan zou deze tekst er nooit hebben gestaan. Want juist omdat het Pasen is geweest hebben wij, die geloven, het eeuwige leven. Niet alleen maar de belofte, nee de garantie!. Als je gelooft dan heb je dat reeds ontvangen. Veel mensen denken dat wanneer ze gezondigd hebben ze die status kwijt raken, maar als je in Hem gaat geloven dan heb je het, 100% vast en zeker. Er zit geen engel boven om je dan weer in het Boek des Levens in te schrijven en er dan weer uit te gummen, om je daarna, als je je zonden beleden hebt, weer terug in te schrijven. Nee het is een status en onze status is: Kind van God, ingeschreven in het Boek des Levens en bestemd om eeuwig met Hem te zijn! Halleluja!

En dan de opstanding. Van de week was ik nog even in gesprek met 2 moslimjongeren tijdens de Outreach. 'Hij is niet dood, Hij leeft', zeiden ze, dat klopte, maar ze zeiden ook dat Hij niet gestorven was, de leugen van de Islam, maar ik zei dat juist het bewijs dat Hij dood was, het water en het bloed waren, die uit Zijn zij vloeiden. Dat gebeurt alleen als je al gestorven bent. Hij was echt dood, neergedaald in de Dodenrijk om satan daar de sleutels ervan te ontnemen. (Openb 1:18). Daarom heeft de dood geen macht meer over ons. Als Jezus niet gestorven zou zijn, is er evenmin genade, dus die leugen moeten we bestrijden!

Er zijn mensen die zeggen dat de discipelen het gerucht hebben verspreid en dat ze Hem zelf hebben weggenomen. Wat de Farizeeën tegen de soldaten zeiden wat die moesten vertellen. Maar ik las een mooi stukje op Facebook, wat ik jullie niet wil onthouden:

Voor hen die het engels niet machtig zijn kot het hier op neer: de Watergate affaire is voor mij het bewijs dat de Opstanding waar is. Omdat 12 man getuigden dat ze Jezus levens hadden gezien, opgestaan uit de dood, verklarend voor meer dan 40 jaar dat het zo was en het nooit hebben ontkend. Ieder van hen werd geslagen, gemarteld, gestenigd en in de gevangenis gezet. Dat zouden ze nooit volgehouden kunnen hebben als het niet waar was. Watergate verwikkelde 12 van de meest machtige mannen in de wereld - en zij konden een leugen nog geen 3 weken volhouden. En dan vertel je mij dat 12 apostelen een leugen 40 jaar konden volhouden. Absoluut onmogelijk!

Er is geen twijfel mogelijk: we hebben het eeuwige leven reeds, omdat Hij is opgestaan. En wij in Hem geloven, de enige manier om dat te ontvangen!

22-04-2019