Ontvluchtend en jagers

Ontvluctend en jagers

 

Ontvluchtend en jagers

Door Arie de Paauw

Maar ontvlucht de begeerten van de jeugd. Jaag rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede na, samen met hen die de Heere aanroepen uit een rein hart. -- 2 Timoteus 2:22 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 2 Tim.2:14-26

2 belangrijke adviezen, tips zo je wilt, die de jonge Timotheüs krijgt van zijn geestelijke vader, Paulus. Hij moet het ene ontvluchten en het andere najagen, elkaars tegenovergestelde dus. Meteen kwam bij mij de geschiedenis van Jozef met de vrouw van Potifar in gedachten. ze wilde hem verleiden, maar hij ontvluchtte haar en liet zelfs zijn mantel achter. In eerste instantie kwam hem dat op gevangenisstraf te staan, omdat men eerder de vrouw van een belangrijke man geloofde dan een slaaf, maar uiteindelijk was zijn beloning dat hij de op 1 na belangrijkste man van Egypte werd!

Najagen van geloof, liefde en vrede is iets wat niet alleen jonge mensen moeten doen, maar iedereen, daarom staat er ook samen met hen, die de Here aanroepen vanuit een rein hart. Dat is precies wat gemeente zijn inhoudt. Dat je, met elkaar op jacht gaat naar meer geloof. Geloof om de zieken te genezen, om Gods Koninkrijk gebouwd zien worden etc., vanuit de liefde tot God en tot de naaste en om te leven in vrede, met God en met elkaar. Dus geen strijd, want daar gaat het om in dit stukje, met dwaalleraren en zinloze discussies, die tot de dood leiden (vers 14) Daar moet menigeen zich van bekeren, want wat zijn we het graag oneens met elkaar. Over de opname, voor, tijdens of na de grote verdrukking, of dat Jezus al is teruggekomen (kijk om je heen), de doop, de sabbat en noem maar op. Eindeloze verhalen op de sociale media en om ons heen mensen die verloren gaan omdat niemand ze verteld over Jezus. Todd White vertelde dat hij jarenlang verslaafd was, in de goot leefde, maar dat nooit iemand hem verteld heeft dat God van Hem houdt... dat is aan aanklacht, die staat als een huis. Wanneer hebben wij iemand voor het laatst verteld dat God van ze houdt? 'Ja, maar ik ben geen evangelist', hoor ik vaak zeggen, maar dat was Timotheüs ook niet, toch zegt Paulus tegen hem: Doe het werk van een evangelist. (2 Tim.4:5) En het klopt dat niet iedereen een evangelist is, daarom is de taak van de evangelist ook, net zoals die van de andere 4 van de 5-voudige bediening om de heiligen, jij en ik dus, toe te rusten tot dienstbetoon, dus tot het werk van een evangelist in dit geval en dat is zielen winnen voor Jezus!

Wat we dus moeten doen is het ene ontvluchten, als je die begeerte voelt opkomen er niet aan toe komen maar vluchten, waarnaartoe? Naar Hem, Die je die rust, liefde en vrede kan geven, je Helper bij uitstek, Die in je woont. Hij zal je helpen te strijden, weerstand te bieden en benen te maken. Want we hebben een taak te verrichten, net als Timotheüs, en dat kan alleen maar in Zijn kracht

 

 

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar  en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl/

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl/

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

09-05-2019