Eerste Hulp bij Aanvallen

Eerst Hulp bij Aanvallen

Eerst Hulp bij Aanvallen

Door Arie de Paauw

Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten. Nader tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinig de handen, zondaars, en zuiver de harten, dubbelhartigen! -- Jakobus 4:7-8 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jak. 4:1-12

Er is een strijd rondom om ons en om ons gaande. Je merkt daar wat van, in meer en mindere mate, zeker als je je uitstrekt naar meer van God. Want we hebben te maken met een geduchte tegenstander, die, zegt Petrus, rondgaat als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. En hij heeft een hekel aan christenen, die de Kracht in zichzelf kennen en eruit wandelen. Want daar heeft hij geen vat meer op. Maar hij doet er alles aan om je onderuit te halen, valt aan wat je het dierbaarst is en zoekt je zwakke plekken. Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar alert!

Maar Jacobus, de man van geen woorden maar daden, heeft de remedie, zodra we merken dat er iets op dit vlak aan de hand is. Hij zegt dat we twee dingen moeten doen:

1) je onderwerpen aan God. Het kan zijn dat je ergens een deurtje open hebt gezet. Onderwerpen aan God betekent dat je jezelf onderzoekt of dat zo is en zo ja, dat je die deur weer dicht doet. bekering, heet dat. Onderwerpen aan God betekent dat Hij dus op alle vlakken van je leven Heer is, en jijzelf dus niet meer. Het vorige vers heeft het over vernederen onder de machtige hand van God, dat is dat je je meerdere in Hem belijdt en erkent. Hij wil Heer zijn over alle facetten van je leven. Niet meer mijn ik, maar Christusleeft in mij, zegt Gal. 2:20. We moeten dus afsterven aan onszelf.

2) het tweede element is dus weerstand bieden. Dat betekent dat je je omdraait en face to face je tegenstander aankijkt en hem vertelt dat hij op moet zouten in de naam van Jezus, maar let dus wel op de volgorde, want als je 1 niet gedaan hebt, is het effect van 2 minder! Weerstand bieden is ook niet toegeven aan de verleidingen, die hij op je afstuurt. Sterk en moedig zijn, krachtig in de Here, tot de tanden tot bewapend met de wapenrusting, geleid door de Geest, van kracht, liefde en bezonnenheid. Hoed jezelf voor overmoed, maar weersta hem.

En is er de belofte dat hij benen maakt, vlieden, wegvluchten. Want, het moet zijn, zoals de Here Jezus zei: de overste dezer wereld komt en vindt in Mij niets. Wanneer wij wandelen in het Licht, dan kan er niets tegen ons gebruikt worden en moet de boze wegvluchten.

Dus pas deze dingen toe als je merkt dat je wordt aangevallen en het resultaat is gegarandeerd, want het staat hier, zwart op wit.

O, je wordt nooit aangevallen? Ben je dan wel een gevaar voor het rijk der duisternis? Of heul je met de vijand? Niet beseffend wie je bent in Christus en er dus niet naar handelen, is misschien wel de grootste aanval die er is, omdat je lam ligt en niets doet. Besef wie je bent en Wie er in je woont en stap uit, want in Hem zijn we meer dan overwinnaars!

 

 

—————————————————-—————————————————————

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl/

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl/

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

14-05-2019