Toorn

Toorn

Toorn

Door Arie de Paauw

Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn. -- Romeinen 5:7-9(Herziene Statenvertaling)

Lezen: Rom.5:1-11

Jaren geleden was er in mijn toenmalige gemeente iemand tot geloof gekomen, die nooit iets met de kerk of de bijbel had gehad. Dat was zeer bijzonder, want dat gebeurde nooit. Op een dag vroeg hij aan de dominee waar nu die 'toren van God' stond.... Dat gebeurt er als we de 'tale kanaans' spreken, de zogenaamde bijbeltaal. Het blijft vaak onduidelijk voor mensen.

Maar de toorn van God is wel iets wezenlijks. Het Zijn verontwaardiging, Zijn boosheid over de zonde en dat is nog zwak uitgedrukt. Hij is woedend, ziedend, maar, prijs de Heer, niet meer op ons. Want het verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament is Golgotha. Daar werd al Gods toorn, al Zijn boosheid uitgestort op Zijn Zoon, de Here Jezus. Hij droeg de straf en als we in Hem geloven, zijn we gerechtvaardigd door Zijn Bloed. En dus behouden van de toorn. En dat woord behouden is weer het Griekse sozo, dat dus niet allen gered betekent, maar ook genezen en bevrijd. Dus zijn we niet alleen maar gered van de toorn van God, maar ook van alle gevolgen daarvan. Daarom heeft ziekte en gebondenheid geen recht meer op ons, omdat ervoor betaald is, met het kostbare en krachtige bloed van het Lam. We zijn genezen door Zijn striemen, dat betekent dat ervoor betaald is en als je ziek bent moet er dus geleverd worden. Want ook daar gaf de Here Jezus Zijn leven voor! 

As we behouden zijn van de toorn, dan dus ook van de gevolgen ervan. Er zijn mensen die durven het niet te claimen, bang om teleurgesteld te worden. En ja, we zien het om ons heen, dat genezing niet altijd doorbreekt. En ja, berusting wordt vaak opgehemeld, maar het doet geen recht aan het offer van de Here Jezus. Want ieder klap van de 39 slagen die Hij kreeg op Zijn rug waren voor jouw en mijn genezing! Daarom mag je het claimen, niet bij God, maar bij de tegenstander die het op je afstuurt.

Waneer we nog steeds denken dat het God is Die je ziek maakt, durf je het niet, maar waneer je beseft dat de Here Jezus alle ziekte en iedereen genas, die naar Hem toekwam, durf je je het misschien toe te eigenen en te proclameren: Door Uw striemen ben ik genezen.

Jezus stierf voor ons, toen wij nog zondaren waren, maar Hij leeft voor onze rechtvaardiging. Want God ziet ons aan door Hem en door Hem alleen, dat is genade, onverdiende gunst. En op grond daarvan mogen we eisen dat er geleverd wordt, in de Naam van Jezus! 

 

 

 

—————————————————-—————————————————————

* Vanaf maandag 3 juni weer 12 weken lang te beluisteren in “Op weg met de Bijbel" op http://www.GrootNieuwsRadio.nl

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar  en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl/

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl/

* Draag je geloof uit https://www.xshirts.nl/

15-05-2019