Licht en Waarheid

Licht en Waarheid

Licht en waarheid

Door Arie de Paauw

Zend Uw licht en Uw waarheid; laten die mij leiden, mij brengen tot Uw heilige berg en tot Uw woningen. -- Psalmen 43:3 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 43

Over het algemeen wordt aangenomen dat Psalm 42 en 43 bij elkaar horen. Iets of iemand heeft er ooit twee psalmen van gemaakt, maar er zijn Hebreeuwse geschriften waar het 1 palm is. Je ziet dat ook aan het refrein, wat 3 x terugkomt en waar de Psalmist zijn ziel vraagt waarom die zo terneergedrukt is.

In het vervolg, dus Psalm 43 vraagt hij de hulp van God. Hij wordt flink dwars gezeten door mensen die niet geloven en hem bespotten: waar is nou die God van jou?

Maar als God Zijn Licht en Zijn Waarheid neer zendt zal de situatie veranderen. Dat hebben we dan ook gezien. Want de Here Jezus noemt Zichzelf het Licht (der wereld) (Joh.8:12) en de Waarheid (Joh.14:7)

Hij is dan ook het antwoord op iedere vraag. Hij wil ons leiden, door Zijn Heilige Geest, naar de plaats van de tegenwoordigheid van God, de heilige berg en tot Zijn woningen, de tempel of de tabernakel in de tijd van het Oude Testament, maar nu de plaats van de Tegenwoordigheid van God. Waar we stil kunnen zijn en genieten van Zijn liefde en warmte voor ons. Maar ook van Zijn uitredding, Zijn oplossing en Zijn leiding.

Want vragen om Zijn leiding is 1, maar dan de instructies opvolgen is 2. En die horen onlosmakelijk bij elkaar. Als je je door God je wil laten leiden, zul je ook moeten doen wat Hij zegt. Dat is misschien niet altijd makkelijk, maar wel noodzakelijk. En Zijn leiding kan soms haaks staan op onze plannen. Als je dan toch je eigen zin doet, gaat het niet goed, kom je in de trammelant terecht. Dan is het niet 'eigen schuld, dikke bult', dan nog wil en kan Hij je helpen, maar er kan best al onherstelbare schade zijn aangericht. Dit gebed heeft dan ook consquenties. .... doen wat Hij zegt.

Maar het oude lied zegt het al: 'Gods weg is de beste, de beste altijd'. Op het moment ervaar je dat misschien niet zo, maar achteraf zie je dat zeker in!

Hij wil ons leiden, niets liever dan dat. Maar wij kunnen ook het Licht en de Waarheid voor iemand anders zijn, het nawoord op hun gebed. Daar mogen we, ook vandaag alert op zijn. Want de Here Jezus zei ook; Jullie zijn het licht der wereld een stad op een berg, die niet verborgen kan blijven. Laten we dan vragen of Hij ons leiden wil vandaag om dat voor iemand anders te zijn, die we dan op de Weg, de Waarheid en het Leven mogen wijzen. En dat kan soms in heel kleine dingen liggen.

___________________________________________________________________________________________________________________________

* Komend Weekend in de buurt van Alkmaar? Zondag spreek ik in de Baptistenkerk, Strooijonkerstraat 13, Alkmaar om 10.00u

* Maandag weer te beluisteren in “Op weg met de Bijbel” op http://www.GrootNieuwsRadio.nl,

* Luister hier de eerdere uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’ terug: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl/

08-08-2019