Onberouwelijk

 

Onberouwelijk

Door Arie de Paauw

God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen? -- Numeri 23:19 (Herziene Statenvertaling)

lezen: Num. 23:13-26

We bevinden ons in het midden van de geschiedenis van Bileam en Balak. Bileam is een waarzegger die door Balak, de koning van Moab wordt ingehuurd om het volk Israel te vervloeken. Hij sputtert tegen want hij heeft van God te horen gekregen dat hij dat niet mag. Toch moet hij komen, maar het lukt hem niet om het te doen. In plaats van het volk te vervloeken zegent hij het. Balak vindt dat helemaal niet prettig en gaat door het lint. Hij reageerde namelijk uit angst voor de Israëlieten,omdat hij bang was dat ze het hele land zouden afgrazen en er dus niets voor zijn eigen volk zou overblijven. Er is nog niet veel veranderd... Terwijl de wetten van de gastvrijheid in het Midden-Oosten juist voorschreven om hen geen strobreed in de weg te leggen. Vanwege deze ongastvrijheid rust er een vloek op de Moabieten en mag men zich niet met dat volk inmengen

Het lukt Bileam dus niet om het volk te vervloeken. Er volgt een heel ritueel met dieren die geslacht worden en dan komt onze tekst van vandaag. Want wat de HERE, de God Die er is, gezegend heeft kan Hij niet herroepen. De genadegaven zijn onberouwelijk. (Rom. 11:29)Wat God beloofd heeft doet Hij, zonder twijfel.

Wij mensen maken er vaak een potje van, zijn niet te vertrouwen, maar Onze God is onwankelbaar en trouw. Zelfs als wij ontrouw zijn, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons onze zonden te vergeven. (2Tim.2:13)

De reden dat Bileam het volk niet kan vervloeken is duidelijk: ‘Hij aanschouwt geen onrecht in Jakob; ook ziet Hij geen kwaad in Israël aan. De HEERE, zijn God, is met hem, en de jubel klank van de Koning is bij hem.’ Numeri‬ ‭23:21‬ ‭HSV‬‬

Dat is wel heel bijzonder, want we kennen het volk als een partij zeurders en klagers, die bij het minste of geringste in opstand komen en weer terug willen naar de uien en de knoflook van Egypte.... (Num.11:5), maar als je de positie van de stammen nu eens uittekent, waarin ze gelegerd waren en hoe ze optrokken, dan teken je een kruis. Symbool voor het offer wat de Zoon van God, de Here Jezus Zelf, zou brengen. En wanneer we onder het kruis zijn, onder de genade en de vergevende kracht van God, treffen vloeken geen doel!

God is de Onveranderlijke, wat Hij zegt te zegenen zal Hij ook zegenen. Ook de derde poging hierna mislukt. Want Hij is trouw! Mooi he?

05-09-2019