Zelfmoord!?

Zie je het leven niet meer zitten? Er is toch uitkomst.

Zelfmoord!?
“Ken je dat gevoel? Het gevoel dat niets nog zin heeft, dat jou leven geen zin meer heeft? Soms zie je het allemaal niet meer zitten. Je ziet als een berg tegen alles op. Je bent moe en je hebt nergens zin in. De meeste mensen hebben hier wel eens last van. Meestal gaat het vanzelf weer over. Maar soms duurt het langer – bijvoorbeeld al weken – en heb je het gevoel dat het niet meer over gaat. Als jij je zo voelt, dan voel je je ‘depressief’. Gelukkig is er uitkomst voor je, er is een God die je liefheeft, je begrijpt en Hij is instaat om te helpen. Hij zegt in de Bijbel: “Vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand.” (Jesaja 41:10)

Misschien herken je deze klachten?Je voelt je al lange tijd niet happy en je hebt vaak klachten zoals:

  • Je eet ineens anders: heel veel of juist heel weinig.
  • Je wilt meer slapen dan normaal en je voelt je toch bijna elke dag moe.
  • Je bent zonder aanwijsbare reden rusteloos.
  • Je voelt dat je niks waard bent.
  • Je voelt je vaak schuldig.
  • Je kan je moeilijker concentreren.
  • Feitelijk zie je het leven niet meer zo zitten.
  • Zoek hulp

    Als je je vaak depressief voelt heb je feitelijk hulp nodig. Het is niet als bij een griepje waar je zo weer vanaf kan komen. Soms is het voldoende om er zelf mee naar de Heer Jezus toe te gaan en Hem te vragen je te helpen, maar heel vaak heb je daarvoor hulp nodig. Praat er in ieder geval met iemand over die in de Bijbel gelooft en voor je kan bidden, dat helpt!

    Soorten depressies
    Sommige hebben een seizoensgebonden depressie (dus bijvoorbeeld in de herfst), of een depressie die kan voorkomen na de zwangerschap (dat noemen we ‘postnatale depressie’) en soms een depressie die wordt afgewisseld met hele vrolijke periodes (dat noemen we ‘manisch depressief’), depressies ten gevolge van het overlijden van iemand die lief hebt etc..

    Je bent niet de enige, depressies zijn een wijd verspreide toestand waar miljoenen mensen last van hebben, Christenen net zo zeer als niet-Christenen. Mensen die aan een depressie lijden kunnen intense gevoelens van droefheid, woede, hopeloosheid, vermoeidheid en een verscheidenheid aan andere symptomen ervaren. Ze kunnen zich nutteloos voelen en zelfs zelfmoordneigingen hebben en hun interesse verliezen in mensen en dingen waar ze eerst altijd van genoten hadden. Depressies worden vaak in gang gezet door omstandigheden in het leven, zoals een baanverlies, de dood van een naaste, een echtscheiding, of psychologische problemen zoals misbruik of een gering zelfrespect.

    Je kunt er iets aan doen

    Er zijn dingen die mensen die aan een depressie lijden kunnen doen om hun onrust te verlichten. Ze kunnen er voor zorgen dat ze altijd in het Woord blijven, ook als ze er geen zin in hebben. Emoties kunnen ons van het rechte pad afleiden, maar God’s Woord is onveranderlijk en standvastig. We moeten een sterk geloof in God houden en ons zelfs nog sterker aan Hem vastklampen wanneer we met moeilijke tijden en beproevingen te maken hebben. De Bijbel vertelt ons dat God nooit verleidingen in onze levens zal toelaten die we niet aankunnen (1 Korintiërs 10:13). Hoewel het geen zonde is als je aan een depressie lijdt, ben je toch nog verantwoordelijk voor de manier waarop je op deze beproeving reageert en dat omvat ook het opzoeken van de hulp die hierbij nodig kan zijn.

    Henk Herbold

    De waterdoop van Patrick
    De waterdoop van Patrick

    Jesaja 61
    “Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.”

     

    De werkelijke oorzaak

    Toch overkomt het ons niet zomaar, er zijn demonen van ontmoediging en depressiviteit die ons aanvallen. Zij komen bij ons binnen zodra ze een opening vinden en ze zijn op de hoogte van onze zwakste momenten. Achter elke depressie staat een demon die ons wil binden en op zo´n moment hebben we bevrijding nodig. De duivel heeft maar een doel en dat is ons ongeluk en tenslotte de dood. Vandaar dat er nog steeds zoveel mensen zijn die met zelfmoord gedachten rondlopen. Jezus is echter gekomen om ons een vrij en vreugdevol leven te geven, Hij heeft aan het kruis de macht van depressiviteit verbroken, je kan dus vrij worden.

    In Jesaja 61 staat een profetie over Jezus: “Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.” Het is duidelijk dat God de bedoeling heeft dat we allemaal vreugdevolle levens leiden. Dit is niet gemakkelijk voor iemand die aan een depressie lijdt, maar dit kan verholpen worden door de bevrijdende kracht van de Heer. Daarnaast moeten we ons gaan openstellen voor de Bijbel, Bijbelstudie en gemeenschap met andere gelovigen. We moeten een bewuste inspanning doen om niet te zeer in onszelf op te gaan. Onze inspanningen moeten veeleer naar buiten gericht zijn. Depressieve gevoelens kunnen vaak worden opgelost wanneer degene die er aan lijdt zich niet meer op zichzelf concentreert maar zich op Christus en anderen begint te concentreren.

    De waterdoop van Patrick

    Om over na te denken

    Ziet u het leven niet meer zitten? zoek hulp of bel 113.