Gaven van de Heilige Geest

Ik wil je aanmoedigen je gaven te ontwikkelen.

    Toen God je schiep, wist hij al met welk doel hij je schiep. En omdat je voor dat doel bepaalde gaven nodig hebt, zorgde God ervoor dat hij die vaardigheden en talenten al in de baarmoeder in jou legde. Daarnaast kun je later in je leven ook nog Gods bovennatuurlijke gaven ontvangen.
    Om het eenvoudig te houden gebruik ik voor vaardigheden, talenten en bovennatuurlijke gaven, de verzamelnaam ‘gaven’. We hebben het tenslotte allemaal als ‘gift’ van God ontvangen. Die gaven heb je nodig om je droom te kunnen bereiken. Die gaven zul je dus moeten ontwikkelen en trainen.

    Misschien bekruipt je soms het gevoel dat je onbelangrijk bent, dat je niet veel te bieden hebt, dat je ongeschikt bent voor wat dan ook. Misschien lijkt het of je nergens echt goed in bent en dat God jou vergeten is toen hij de ‘gaven’ verdeelde. Maar dan heb ik goed nieuws voor je:‘Ieder heeft gaven gekregen. Gebruik die om elkaar te dienen, want zo geeft u de rijkdom van Gods genade aan elkaar door.’ 1 Petrus 4:10 (Het Boek)

Hier staan drie belangrijke dingen:

  • Ieder – Je kunt er niet onderuit. ‘Ieder’ betekent dat niemand wordt uitgezonderd.
  • Gaven – Dit is meervoud. Dat betekent dat je meerdere gaven hebt gekregen.
  • Dienen – Je wordt geacht die gaven te gebruiken om anderen daarmee te helpen.
  • Je bestemming heeft altijd te maken met het dienen van God. Je bent hier op aarde omdat God een plan voor je leven heeft. God heeft een droom voor jou! En door in Gods droom voor je leven te wandelen dien je God. Hoe? Door andere mensen te dienen. Op die manier geef je handen en voeten aan het dienen van God.

Om over na te denken

Ben jij je bewust welke gave(n) je van God gekregen hebt?

De waterdoop van Patrick

‘Ieder heeft gaven gekregen. Gebruik die om elkaar te dienen, want zo geeft u de rijkdom van Gods genade aan elkaar door.’ 1 Petrus 4:10 (Het Boek)

 

Bediening

    De bijbel heeft hier een mooi woord voor: bediening. Bij het woord bediening denken de meesten van ons onmiddellijk aan speciale mensen zoals een apostel, een profeet, een evangelist of voorganger. Anderen denken misschien aan een aanbiddingsleider of een kinderwerker. Maar het begrip is ruimer. De bijbel zegt dat we allemaal een bediening hebben.

    Het Griekse woord voor bediening is ‘diakonia’. Dit betekent het werk van een ‘diakonos’ = een dienstknecht, dienaar of slaaf. Een bediening hebben wil dus niets anders zeggen dan dat je dienstbaar bent met datgene wat je van God ontvangen hebt. Je dient met de gave die jij van God gekregen hebt.

    Ben jij je bewust welke gave(n) je van God gekregen hebt? Als je dat niet weet, wil ik je aanmoedigen deze week te gaan bidden dat je mag ontdekken wat je gaven zijn. Je kan eventueel meer lezen in mijn boek “Droom in Uitvoering“. Als je het al weet, dank God ervoor en gebruik deze gaven heel bewust komende week. Wie weet openen zich nieuwe mogelijkheden voor je!

Jan Pool